Dňa 14. novembra mesto Sabinov zverejnilo na webovej stránke mesta návrh všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych ciest na území mesta Sabinov. Celé znenie VZN nájdete na tomto odkaze: https://lnk.sk/mtt6.
Návrh nariadenia bol zverejnený v úmysle umožniť verejnosti vecne pripomienkovať tento návrh. Zverejnenie návrhu vyvolalo vplyvom rôznych nepravdivých vyjadrení na sociálnych sieťach u verejnosti reakcie, ktoré u nej vzbudzujú obavy, že mesto chce od 1. marca 2025 vyberať parkovné pri bytových domoch v meste Sabinov. Tieto obavy nie sú opodstatnené a sú úplne zbytočné, pretože samotný návrh síce rozdeľuje mesto do zón 1 až 9, ale reguláciu parkovania spoplatnením sa navrhuje podľa Prílohy č. 2 nariadenia iba pre zónu 1, teda pre centrum mesta. V zónach 2 až 9 sa navrhuje od 1. marca iba pravidlo o zákaze parkovania nákladných vozidiel (dodávok) nad 5 m celkovej dĺžky na všetkých parkovacích miestach v jednotlivých zónach.
Prečo sa v Sabinove objavuje téma regulácie parkovania? Nejde o výmysel primátora, ani poslancov, ani úradníkov.
V meste Sabinov - v jeho centre je zavedená regulácia parkovania formou zóny, kde je dovolené odstaviť vozidlo na vyznačených miestach na max. dobu 1 hodiny bez povinnosti platiť za túto službu. Práve pojem služba je potrebné zvýrazniť pri zavedení regulácie statickej dopravy – parkovania na území mesta Sabinov. Ide predovšetkým o to, že užívanie verejného priestoru bezodplatne v dnešnej dobe už nie je a v budúcnosti nebude únosné vzhľadom na zvyšovanie stupňa motorizácie obyvateľstva, t.j. rastúci počet osobných automobilov a zvyšujúcej sa mobility obyvateľov predovšetkým v oblasti individuálnej osobnej motorovej dopravy.
Problémy s parkovaním mesto eviduje dlhodobo nielen pri bytových domoch, ale v centre mesta, v lokalite pri poliklinike, ale aj na uliciach s individuálnou bytovou výstavbou, kde odstavené vozidlá vytvárajú prekážky v cestnej premávke a bránia voľnému pohybu účastníkov cestnej premávky napríklad chodcov.
S reguláciou parkovania bude nevyhnutné začať v centre mesta a postupne ju zavádzať do ďalších častí mesta do tzv. zón regulovaného parkovania, ale až vo chvíli keď na to budú pripravené. V regulovaných zónach bude parkovať Sabinovčan t.j. občan s trvalým pobytom v meste Sabinov výhodnejšie, ako občan žijúci v meste bez trvalého pobytu a návštevníci, ktorí do Sabinova jazdia denne do práce prípadne k lekárovi na nákup alebo aj do školy.
Po regulácii volajú samotní obyvatelia Sabinova, hlavne z oblastí, ktoré sú denne zaťažované parkovaním vozidiel tzv. návštevníkov polikliniky, v blízkosti pošty, MsKS, škôl a iných zariadení. Podobné problémy nám hlásia aj obyvatelia pri bytových domoch – sídlisk, kde sú taktiež problémy s parkovaním.
Návrh novej parkovacej politiky predpokladá zavedenie regulácie na vymedzenom území mesta Sabinov rozdeleného na 4 lokality – centrum mesta a širšie centrum mesta, oblasť okolo polikliniky, severozápadnú časť mesta (Ul. Murgašova a časť Ul. 17. novembra) a juhovýchodnú časť mesta (časť Ul. 17. novembra, Puškinova, Jakubovanská, Matice Slovenskej, Mieru, 9. mája a Komenského). Jednotlivé lokality sú ďalej rozdelené do menších útvarov – 9 zón.
Zavedením regulovaného parkovania a postupným zavedením parkovacích miest pre rezidentov v neskorších rokoch a návštevníkov jednotlivých zón sa zlepšia podmienky pre parkovanie vozidiel obyvateľov bytových domov v jednotlivých obytných zónach mesta - na sídliskách. V nemalej miere k tomu prispeje aj zavedenie zákazu parkovania nákladných vozidiel (dodávok) nad 5 m celkovej dĺžky na všetkých parkovacích miestach pri bytových domoch.
Systém regulovaného (rezidentského) parkovania bude zavádzaný postupne v jednotlivých regulovaných zónach podľa toho, ako bude na to mesto pripravené. Nový parkovací systém bude postupne zavedený na území celého mesta, pričom v každej zóne budú platiť rovnaké pravidlá. Parkovné – finančná úhrada za užívanie tohto systému parkovania bude závisieť od toho, kde sa dané parkovisko nachádza, t.j. do ktorého tarifného pásma je zaradené.
Zavedenie regulácie parkovania v nových lokalitách t.j. mimo centrum mesta a hlavne pri bytových domoch si bude vyžadovať aj budovanie nových parkovacích miest resp. vypracovanie projektov dopravného značenia za účelom zriadenia parkovacích zón a vyznačenia nových parkovacích miest dopravným značením (vodorovným a zvislým).
Cieľom regulácie parkovania nie je výber parkovného, ale vytvorenie podmienok pre zabezpečenie zaparkovania minimálne jedného vozidla na byt v sídliskových lokalitách mesta.
Na záver rekapitulácia: od 1. marca 2025 sa navrhuje:
- regulácia parkovania spoplatnením iba pre zónu 1, teda pre centrum mesta
- zákaz parkovania nákladných vozidiel (dodávok) nad 5 m celkovej dĺžky na všetkých parkovacích miestach v jednotlivých zónach